Кожен знає, що власники нерухомості можуть не тільки володіти й користуватися своїм майном, але також і розпоряджатися, тобто відчужувати. Що ж входить в це поняття? Це можливість власника передавати право власності на нерухоме майно. Наприклад, за допомогою договору дарування, купівлі-продажу, міни, залишати у спадок своє майно. Всі ці переходи права власності проводить нотаріус.
Якщо ж Ви бажаєте передати право власності, Вам необхідно буде надати наступний набір документів:
– документ який підтверджує Ваше право власності на об’єкт нерухомого майна. (Наприклад Витяг з реєстру речових прав, свідоцтво про право власності, судове рішення, договір купівлі-продажу / міни / довічного утримання / дарування, свідоцтво про право на спадщину.
– якщо це квартира / будинок / нежитлове приміщення / будова, то потрібно пред’явити технічний паспорт
– якщо відчужується земля, то потрібен Витяг з Державного земельного кадастру.
– Ваш паспорт, ІПН
– якщо Ви одружені/заміжні та придбали нерухомість в шлюбі, то також Вам знадобитися письмова та нотаріально завірена згода другого з подружжя (не стосується передачі в спадщину)
– заяву про наявність чи відсутність майнових прав, в тому числі та користування, на дану нерухомість у малолітніх і неповнолітніх дітей, недієздатних та обмежено дієздатних осіб
– довідка про відсутність боргів по квартплаті й комунальним платежам
– довідка про склад сім’ї.
– квитанції про сплату податків.
Так само виникає ряд питань, що ж робити коли хочеться продати своє майно, але у Вас тільки частка права власності в даній нерухомості. Згідно з Цивільним кодексом України від 16.01.2003 року, статті 362, інші співвласники нерухомості мають пріоритетне право на покупку Вашої частки. В такому випадку Ви зобов’язані письмово повідомити інших співвласників про намір продати, вартості та інших умовах продажу. Своєю чергою у співвласників є місяць, щоб погодитися або відмовити від покупки Вашої частки.
Який же порядок відчуження нерухомості?
Нотаріус відразу після проведення угоди, тобто укладення договору, зареєструє Вам право власності. Сьогодні документом, який, видають на виникле право власності є Витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності.
Дуже важливо щоб при будь-якому відчуженні нерухомості у Вас не було самовільних будівель і перепланувань, і співпадала площа та яка по факту і з тією що прописана у ваших документах, що встановлювали право.
Також під час угоди нотаріус перевіряє чи немає заборон на відчуження, пов’язаних, наприклад, з арештом нерухомого майна, іпотекою, тимчасовою забороною по судовому рішенню або договором довічного утримання. Адже якщо заборона існує, на жаль, Ви відчужити свою нерухомість не зможете, поки його не знімуть.
Перевірити статус свого майна Ви можете шляхом отримання інформаційної довідки з Державного реєстру нерухомого майна, в якій буде вказані усі заборони, якщо вони існують.